Zespół Szkolno - Przedszkolny w Jadownikach

Środa, 2024-05-15

Imieniny: Dionizego, Nadziei

RAJD NA JAŁOWIEC

W dniach 16-17 września uczniowie klas 4-6 udali się w kolejną podróż śladami naszego wielkiego patrona Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Polski.

Wycieczka dotarła do Suchej Beskidzkiej, gdzie zwiedziliśmy uroczy zamek nazywany "Małym Wawelem" oraz babiogórską chatę ludową. Po posiłku w karczmie "Rzym" wyruszyliśmy w dalszą drogę, która zawiodła nas do Stryszawy, leżącej u podnóża Jałowca, na granicy Beskidu Żywieckiego i Makowskiego. W schronisku szkolnym "Pod Jałowcem" witały nas miłe panie i urocze pokoje. Po południu wyruszyliśmy do Klasztorku Sióstr Zmartwychwstanek na Siwcówce, aby kroczyć śladami naszych wielkich Polaków. w latach 1960-1967 przyjeżdżał tu ksiądz kardynał Stefan Wyszyński na kilka tygodni lipcowego odpoczynku. Był to czas wielkiej radości dla mieszkańców Stryszawy i Siwcówki. Lubił spacerować po stryszawskich ścieżkach, więc i my ruszyliśmy ścieżkami Prymasa. Zachwycał się pięknem przyrody. Mieszkał w "Kapelanówce", gdzie obecnie znajduje się Izba Pamięci. Pod koniec lipca siostry urządzały imieniny Kardynałowi, na które przyjeżdżał biskup krakowski Karol Wojtyła. Spacerując po stryszawskich łąkach i drogach mogliśmy odczuć wyjątkowość tych miejsc. W sobotę 17 września wzięliśmy udział w VIII Rajdzie Kardynała Stefana Wyszyńskiego na Jałowiec. Wędrowali więc z nami uczniowie wielu szkół. Na szczycie Jałowca (1111 m. n.p.m.)  odpoczywaliśmy przy piosence i ognisku. W drodze powrotnej nie zabrakła przyrodniczych atrakcji i salamander plamistych! Mogliśmy zobaczyć również wystawę zabawek ludowych (ptaszków, koników, klapoków, bocków), z których słynie Stryszawa. W wycieczce wzięła udział pani Dyrektor Jolanta Latocha, pani Ewa Gurgul i pani Ewa Kraj. Mimo że spędziliśmy tylko jedną noc w schronisku dla wielu naszych dzieci było to prawdziwe wyzwanie i szkoła przetrwania. Nie obyło się bez "zielonej nocy", ale obyło się bez łez. Jeszcze długo będą nam towarzyszyć wspomnienia i zdjęcia z tak wspaniałej wyprawy, bogatej w wiele doznań i wzruszeń. Wrócimy tu za rok!!