Dla rodziców
KIEDY RODZICE SPRZYJAJĄ PROFILAKTYCE
Rodzice sprzyjają dobrej profilaktyce, gdy:
- mają dobry kontakt z dzieckiem,
- mają jasno ustalony system norm, wartości,
- okazują swojemu dziecku miłość i szacunek,
- mają dobry kontakt ze szkołą,
- stanowią wzór osobowy dla dziecka,
- potrafią zwracać się o pomoc,
- dostarczają wzorców zdrowego stylu życia alternatywnych form spędzania wolnego czasu,
- uczą swoje dziecko ważnych umiejętności życiowych, radzenia sobie z presją rówieśników,
- kształtują poczucie własnej wartości,
- nie lekceważą problemów dziecka,
- mają wiedzę na temat prawidłowości i zaburzeń wieku dorastania,
- "dojrzewają" ze swoim dzieckiem z roli opiekuna przechodząc w partnera swojego dziecka, wiedzą , jak postąpić , gdy coś podejrzewają,
KIEDY RODZIC POWINIEN ZWRÓCIĆ SIĘ O POMOC
Rodzice powinni zwrócić się o pomoc gdy:
- dziecko słabo się uczy (w takich przypadkach uczeń winien uczęszczać na kółka wyrównawcze, świetlice środowiskową oraz zostać pokierowany przez wychowawcę bądź pedagoga do poradni psychologiczno - pedagogicznej. Podczas dwóch wizyt z psychologiem i z pedagogiem dziecko zostaje zdiagnozowane pod kątem trudności szklonych. Końcowym efektem jest wydanie opinii z zaleceniami do pracy z dzieckiem),
- dziecko jest agresywne, konfliktowe, - tu również będzie wskazana diagnoza w PPP,
- dziecko nie chce chodzić do szkoły (przyczyny mogą być różne: mobing szkolny, fobia szkolna, problemy z rówieśnikami, zastraszanie, namowy kolegów, obawa przed klasówkami, lenistwo, problemy rodzinne),
- dziecko diametralnie zmieniło swoje zachowanie (niepokoi nas jego obojętność na sprawy szkolne, nie odrabia lekcji, ma grono nie znanych nam kolegów, jest dziwnie śpiące, bądź nienaturalnie pobudzone, pachnie czasami alkoholem, nie rozmawia z nami, w domu giną cenne przedmioty) bardzo możliwe, ze ma kontakt z narkotykami, alkoholem lub przebywa w złym towarzystwie,
- dziecko , pomimo obietnic składanych w domu, nie zmienia swego postępowania na lepsze (zaczyna się praca metodą kontraktu, który jest głównym narzędziem motywującym ucznia do zmiany zachowania. Jest on opracowany przez rodziców i dziecko przy współpracy z pedagogiem. Zawiera zobowiązania ucznia, sankcje za nie dotrzymanie obietnic, nagrody za ich wypełnienie),
- rodzic czuje wewnętrzną potrzebę rozmowy, (w domu współmałżonek nadużywa alkoholu, używa przemocy),
LITERATURA DLA RODZICÓW:
Rodzicu,
Poniżej znajdziesz listę publikacji poświęconych tematyce: zjawisk agresji u dzieci, sytuacji konfliktowych w relacjach dzieci, o strategiach radzenia sobie z trudnościami u dzieci, o roli poczucia własnej wartości i sposobach kształtowania pozytywnej samooceny u dzieci, o tym jak pomóc dzioecku radzić sobie z negatywnymi emocjami i nie tylko. Polecamy Ci ksiązki, które możesz przeczytać sam oraz takie, które możesz przeczytać razem ze swoim dzieckiem.
Rodzicu, przeczytaj sam
Dieter Krowatschek
JAK SOBIE PORADZIĆ Z AGRESJĄ U DZIECI. PORADNIK DLA RODZICÓW
WAM 2005
Wśród negatywnych emocji, z którymi styka się u dziecka rodzic, jest złość. Autor książki wyjaśnia mechanizmy jej powstawania. Przedstawia przykłady i najczęstsze formy agresywnych zachowań oraz wyjaśnia ich przyczyny Podaje wskazówki jak reagować w trudnych sytuacjach.. Proponuje różnorodne metody pozwalające na doraźne radzenia sobie z dziecięcą i młodzieńczą agresją.
Bernard Golden
ZDROWY GNIEW
Świat Książki 2004
Gniew jest naturalną emocją, którą przeżywa każdy człowiek. Proponowany poradnik dla rodziców, pomaga zrozumieć, że gniew jest nie tylko zjawiskiem normalnym, lecz może mieć także istotne znaczenie dla zdrowego rozwoju dziecka.
Campbell Ross, Suggs Rob
JAK NAPRAWDĘ KOCHAĆ PEŁNE GNIEWU DZIECKO
Złość jest integralną częścią osobowości człowieka. Istotne jest jednak umiejętne panowanie nad nią, wykorzystywanie jej dla konstruktywnych celów. Dwa najwspanialsze błogosławieństwa, jakimi możemy obdarować nasze dzieci, to bezwarunkowa miłość i sztuka dojrzałego wyrażania gniewu wraz z umiejętnością panowania nad nim. Ta książka jest przeznaczona dla rodziców, którym zależy na osiągnięciu tego celu.
Arnd Stein
KIEDY DZIECI SĄ AGRESYWNE
Poradnik dla rodziców i wychowawców
JEDNOŚĆ - Kielce 2003
Postawy rodzicielskie i styl wychowawczy ma istotny wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka. Proponowana książka pozwala rodzicowi zdiagnozować własne preferencje w tym zakresie. Opisuje również różnorodne przejawy dziecięcej agresji a także sposoby radzenia sobie z nimi. Daje wskazówki, które pozwalają na uniknięcie rodzinnych konfliktów.
Joachim Rumpf
KRZYCZEĆ, BIĆ, NISZCZYĆ
Agresja u dzieci w wieku do lat 13
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne - Gdańsk 2003
Nie każde zachowanie agresywne jest przemocą. Gdzie leży granica pomiędzy nimi i jak radzić sobie z przejawami dziecięcej złości czytelnik dowiaduje się z omawianej pozycji. Poznaje proste i wypróbowane nie inwazyjne metody pozwalające na radzenie sobie z tym problemem.
Sarah Lawson
JAK POMÓC ZASTRASZONEMU DZIECKU
Poradnik dla rodziców i wychowawców
JEDNOŚĆ 2006
Przemoc wśród najmłodszych to poważny problem, którego nie wolno bagatelizować, nie wolno pozostawić dzieci bez pomocy! One tak jak dorośli ulegają negatywnym emocjom, bardzo często nawet ich nie rozumiejąc. Od ich opiekunów, rodziców i wychowawców zależy, w jaki sposób poradzą sobie z doświadczaną przemocą i z tą, którą same inicjują.
Autorka uświadamia czym jest agresja, kim jest agresor, a kim ofiara, jakie czynniki kształtują obie postawy oraz jak można skutecznie z nimi walczyć, by agresja i przemoc nie miały nad młodymi ludźmi władzy.
Rodzicu, możesz przecfzytać razem ze swoim dzieckiem
Reider Katja
NIE KŁÓĆMY SIĘ JUŻ!
Opowiadania, które pomogą pogodzić się dzieciom
Jedność 2005
Wychowanie to także nauka ról społecznych. Jedną z nich jest bycie kolegą, koleżanką. Przy zawiązywaniu przyjaźni pojawiają się sytuacje konfliktowe prowadzące do sprzeczek. Jak je w prosty sposób rozwiązywać wskazują opowiadania zawarte w tej książeczce.
Christine Adams, Robert J. Butch
ŚWIETNY ZE MNIE DZIECIAK!
O poczuciu własnej wartości
Edycja Św. Pawła 2003
Poczucie własnej wartości jest podstawą prawidłowego rozwoju osobowości dziecka. Jej rozwijanie wymaga jednak mądrego wsparcia ze strony dorosłego. Proponowana pozycja w ciepły i przyjazny sposób wzmacnia w dziecku pozytywne wartości. Jest wspaniałą propozycją do wspólnej lektury pogłębiającej więź pomiędzy dzieckiem a rodzicem.
Michaelene Mundy
SZKOŁA MOŻE BYĆ FAJNA!
Edycja Św. Pawła 2003
Szkoła to podstawowe środowisko mające wpływ na zachowanie dziecka. Od relacji jakie nawiązuje w niej, zależy nie tylko jego samopoczucie oraz poziom osiągnięć edukacyjnych ale także rozwój jego osobowości i wrażliwości. Autorka daje młodemu czytelnikowi praktyczne wskazówki pozwalające rozwiązać szkolne problemy. Uczy młodego czytelnika jak w nieinwazyjny sposób radzić sobie z trudnościami wynikającymi z wchodzenia w dorosłe życie. Promuje wizerunek szkoły jako miejsca przyjaznego dla dziecka.
Michaelene Mundy
KAŻDY CZASEM WPADA W GNIEW
Edycja Św. Pawła 2004
Gniew jest jedną z emocji, która niezależnie od woli pojawia się w naszym życiu. Proponowana książka w przyjazny sposób uczy młodego czytelnika jak pozytywnie i spokojnie radzić sobie z negatywnymi emocjami.
Erika Meyer-Glitza
KIEDY PANI ZŁOŚĆ PRZYCHODZI Z WIZYTĄ
Terapeutyczne opowiadania dla impulsywnych dzieci
JEDNOŚĆ - Kielce 2004
Niejednokrotnie wybuchy złości, ataki buntu i niszczenia wszystkiego wokół siebie są wynikiem frustracji i braku umiejętności komunikowania się. Opowiadania zawarte w książce są próbą przeobrażenia wewnętrznej agresji w cenną energię życiową.
dr Kathleen G. Nadeau, dr Hellen B. Dixon
NAUCZ SIĘ OPANOWANIA I KONCENTRACJI
Poradnik dla dzieci z ADHD i ich rodziców, wychowawców i pedagogów.
Seria: TA KSIĄŻKA CIĘ ROZUMIE
Wydawnictwo Euro-Edukacja, Warszawa 2006
Często przyczyną zachowań agresywnych są różne zaburzenia. Jednym z nich jest ADHD. Proponowana książka jest wyjątkowa, ponieważ skoncentruje się na dziecku i napisana jest z jego perspektywy widzenia świata i myślenia o nim.
Książka dostarcza praktycznych rozwiązań, możliwych do wykorzystania w życiu rodzinnym i w warunkach szkolnych, bez nakładów finansowych.
dr Gary Fisher , Rhoda Cummings
PRZEWODNIK PRZETRWANIA
Możesz być zwycięzcą
Seria: TA KSIĄŻKA CIĘ ROZUMIE
Wydawnictwo Euro-Edukacja, Warszawa 2006
Jest to książka skierowana do dzieci mających trudności w nauce (dysleksja, dysgrafia, itd.). W prosty, ciepły, a zarazem fachowy sposób odpowiada na szereg pytań dotyczących problemów z nauką. Jednocześnie dostarcza całej palety praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z kłopotami tak w szkole, jak i w domu. I najważniejsze: inspiruje dzieci do pracy nad sobą oraz utwierdza w przekonaniu, że wszystkie dzieci mogą osiągać wspaniałe wyniki!
dr Gary Fisher , Rhoda Cummings
SZKOLNYPRZEWODNIK PRZETRWANIA
Jak dzieci z trudnościami w nauce mogą uczyć się łatwiej i przyjemniej
Seria: TA KSIĄŻKA CIĘ ROZUMIE
Wydawnictwo Euro-Edukacja, Warszawa 2006
Kontynuacja Przewodnika przetrwania. Powyższa propozycja to istna kopalnia wskazówek i pomysłów dla dzieci mających trudności w nauce. Radzi, jak uczniowie powinni organizować sobie naukę, jak łatwiej i przyjemniej się uczyć, przedstawia różne strategie przyswajania wiedzy.
dr Gershen Kaufman, dr Lev Raphael, Pamela Espeland
POZNAJ SAM SIEBIE - BĄDŹ SOBĄ
Jak kształtować silną osobowość i pozytywną samoocenę u dzieci.
Seria: TA KSIĄŻKA CIĘ ROZUMIE
Wydawnictwo Euro-Edukacja, Warszawa 2006
Wydanie I
Książka pomaga kształtować pozytywną samoocenę, uczy asertywności, pozwala odkrywać swoje talenty. W prostych słowach i przykładach wziętych z życia uczy jak bronić się przed agresją innych, jak radzić sobie z trudnymi wyzwaniami w życiu.