Jesteś tutaj:
Dla nauczycieli
Wskazówki praktyczne dla nauczycieli.
Sprawdź swojego ucznia:
Kwestionariusz „ ryzyka dysleksji" M. Bogdanowicz
Dotyczy dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym i kształceniem zintegrowanym.
Jeżeli zauważysz, że twój uczeń ma choć część wymienionych objawów, warto zasugerować rodzicom wizytę w poradni psychologiczno - pedagogicznej.
- Dziecko jest mało sprawne ruchowo - słabo biega, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych.
- Dziecko ma problem z zawiązaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, wiązaniem kokardek.
- Dziecko niechętnie rysuje.
- Dziecko ma trudności z posługiwaniem się nożyczkami.
- Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami LEGO, puzzlami.
- Dziecko jest oburęczne - wykonując czynności posługuje się raz jedną, raz drugą ręką.
- Dziecku sprawia problem odróżnienie prawej i lewej strony swojego ciała ( ręki , nogi, oka ).
- Dziecko ma problem z określeniem kierunków w przestrzeni ( nieprawidłowo używa przyimków: nad, pod, przed, od ).
- Dziecko ma trudności z opanowaniem i zapamiętywaniem nowych wierszyków i piosenek.
- Dziecko ma trudności z zapamiętaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, tj.: nazwy dni tygodnia, miesięcy, liter alfabetu, szeregów cyfrowych i innych.
- Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo rozprasza się.
- Dziecko ma trudności w zrozumieniu i rozwiązywaniu zadań wymagających myślenia logicznego.
- Dziecko ma problem z budowaniem zdań, zmienia szyk wyrazów w zdaniu.
- Dziecko przekręca słowa, zmienia przedrostki w wyrazach, , albo używa nieprawidłowych form gramatycznych.
- Dziecko ma wadę wymowy.
- Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu ( np. g-k, z-s, d-t, w-f )
- Dziecko ma trudności z wyróżnianiem głosek w wyrazie.
- Dziecko ma trudności z odróżnianiem i zapamiętaniem kształtów podobnych liter ( np. m-n, l-t, t-ł).
- Dziecku sprawia problem odróżnianie i zapamiętanie kształtów identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni.
- Dziecko ma trudności z rozmieszczeniem rysunku na kartce.
- Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlane oraz odwzorowuje wyrazy przez zapisywanie ich od strony prawej do lewej
- Dziecko ma problemy z odtwarzaniem prostych szlaczków i figur geometrycznych.